نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
130
-
الف
+

برگزاری رویداد گردشگری ادبی با همکاری تاجیکستان و ایران

نشست گردشگری بین ایران و تاجیکستان با حضور فعالان گردشگری ایرانی و تاجیکی در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، نشست گردشگری ایران و تاجیکستان امروز در محل سفارت در تهران با حضور فعالان گردشگری ایران، تاجیکستان و نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو برگزار شد.

«نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در ایران، هدف از برگزاری این نشست را تقویت راههای گردشگری بین ایران و تاجیکستان عنوان کرد و بیان داشت:  امروز توریسم یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد کشورهاست و گردشگری در بسیاری از کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد. البته تنها بعد تجاری و اقتصادی گردشگری مطرح نیست بلکه بعد فرهنگی و بشری آن هم مهم است.

تاجیکستان

وی افزود: در تاجیکستان اقداماتی برای رشد گردشگری در راستای همکاری با کشورهای دیگر انجام شده است. به همین منظور زیرساخت‌های لازم برای گردشگری ارتقا یافته است بیش از 200 هتل در تاجیکستان ایجاد شده و 214 شرکت دارای مجوز گردشگری فعالیت می‌کنند.

سفیر تاجیکستان با اشاره به اینکه همه ساله آمار گردشگران تاجیکستان افزایش می‌یابد، گفت: امسال در حدود یک میلیون و 400 گردشگر به این کشور سفر کرده اند این درحالی است که تاجیکستان 10 میلیون جمعیت دارد.

زاهدی با بیان اینکه در سال 2021 شهر «دوشنبه» به عنوان پایتخت گردشگری معرفی شده بود گفت: یکی از کشورهایی که می‌خواهیم با آن رابطه گردشگری داشته باشیم ایران است چون این دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی اشتراکات زیادی دارند به خصوص عمومیت زبان برای سفر گردشگران نقش مهمی دارد.

تاجیکستان

وی ادامه داد: ما تلاش داریم اقدامات مشخصی را برای گردشگری و ایران راه اندازی کنیم از جمله یکی از اقدامات اخیر که موثر خواهد بود لغو روادید برای دو کشور است. در مرحله اول در مصوبه‌ای که در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده بود لغو روادید بین دوشنبه و تهران ذکر شده بود اما هدف ما بعد از تاسیس دولت چهاردهم این است که اصلاحاتی انجام شود و پروازها به همه شهرهای ایران و لغو روادید بین همه شهرهای دو کشور اتفاق افتد.

«محمد قاسمی» مدیر روابط بین الملل معاونت گردشگری نیز پیشنهاد داد که میراث ناملموس بین دو کشور می‌تواند ظرفیتی برای برگزاری تورهای گردشگری مشترک باشد و همچنین می‌توان تورهای ترکیبی و تلفیقی پس از لغو روادید برگزار کرد.

تاجیکستان

قاسمی بیان کرد: امروز بخش دولتی تسهیلگر و برنامه ریز است ولی زحمت اصلی مراوده گردشگر بر عهده بخش خصوصی هست. در آینده خبرهای بهتری در خصوص ارتقای سطح گردشگری بین دو کشور می‌شنویم.

«رفیعی شاد» رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز در این نشست گفت: هزینه پرواز می‌تواند در بسته‌های سفر تأثیر گذار باشد در این نشست تورهای تلفیقی مطرح شد ولی این تورها الزاماً نباید برای ایران و تاجیکستان باشد بلکه کشورهای دیگر هم می‌توانند این تورها را داشته باشند.

مهر گزارش داد: در این برنامه مدیران شرکت‌های گردشگری تاجیکستان به معرفی فعالیت‌های خود و جاذبه‌های این کشور پرداختند و سپس سه تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت های ایرانی و تاجیکی به منظور تبادل گردشگر و تقویت روابط گردشگری و کشور به امضا رسید.

سمیه غفوری زاده

نظر شما
ارسال نظر